Burası Emirgân radyosu! Cafer Hergünsel bu kez de Radikal Kitap’ta!

Beğen
Beğendim Sevdim Komik İlginç Üzüldüm Kızdım

cafer hergunsel

***

Radikal Kitap eki Emirganlı Yazar Cafer Hergünsel’i sayfalarına taşıdı. Yazının giriş bölümü şöyle başlıyor; “Cafer Hergünsel insanın ve dünyanın eski huylarını hatırlatan bir yazar. Onun öykülerinde kuru, plastik dekorlar yer almıyor”

***

Burası Emirgân radyosu

ŞEREF BİLSEL serefbilsel@gmail.com

Kaynak: RADİKAL KİTAP 

İlk öykülerini 1980’lerde yayımlamış, dönemin dikkate değer eleştirmenlerinin ilgisini çekmiş Cafer Hergünsel yazıyla harmanlanmış bir hayat sürüyor. Kendisiyle aynı dönemde yazmaya başlamış insanlara nazaran az sayıda kitabını okurla buluşturdu. Fakat yazdığı her kitap, özellikle bulunduğu semtin insanlarınca yoğun bir ilgiye mazhar oldu. “ 80 yazar 80 Semt Projesi” kapsamında yayımlanan Geçmişten Gelen Esintilerle Emirgân isimli anı- inceleme kitabı bu semt biyografileri içinde en çok öne çıkan, üst üste baskı yapan bir kitap oldu.

Konuşma diliyle yazı dilinin arasındaki mesafeyi, anlatım biçiminden kaynaklanan samimiyetle kapatmış, yazdıklarının merkezinde oturan insanı gölgeleyecek ağdalı tasvirlerden sıyrılmış bir yazar. Onun bütün kitaplarında, yazdıklarının arkasında duran öznenin, yaşadığını yaşatan, baktığında derinleşen, insanı yüzüstü bırakmayan bir iyilik sokağına girdiğini hissederiz. Bütün meselesi, bir biçimde hayata fırlatılmış ve başının çaresine bakmak zorunda bırakılmış insanı yazı üzerinden tekrar hayatımıza iade etmektir.  Yedi öyküden oluşan yeni kitabı Kadriye’de bize kahramanları elle tutulur özellikleriyle anlatırken bir taraftan da o kahramanları var eden  ortamı bütün canlılığıyla resmeder. Kadriye, biraz da Emirgân demek. Kitapta Emirgan’ın folklorik bir unsuru gibi sahiplenilerek işleniyor. “İnsan yaşadığı yere benzer” ifadesinde kendini özetleyen insan- çevre ilişkilerinin vardığı sonuçları, yaşayan bir manzara eşliğinde rasat etmek isteyenler için Cafer Hergünsel’in öyküleri  bulunmaz bir fırsat. Her şeye yetişmekten kendine geç kalan, kendinden olmayanı kendisi gibi görmekten feragat etmeyen, kısacası “öteki”nin yerine de düşünüp yaşayan bir incelik yazarı Hergünsel.

Bizim Sait Faik’le, Memduh Şevket’le , Haldun Taner’le  tadına ilk vardığımız, hayattan alınmış kesitler, durumlardan hareketle insanı görünür kılan ve görünür kıldığını ete kemiğe büründürüp hepimize ait özelliklerle donatan anlatım biçimiyle yeniden buluşturuyor bizi. Onun öykülerinde  kuru, plastik dekorlar yer almıyor;  gerçek hayat parçaları üzerinde durarak buradan bizi bir bütünlüğe çıkartıyor. Dilinin yalınlığı, yazarın yaşayan bir Türkçeye yaslanması bizi sanki şu anda olup bitmiş bir durumun, olayın içine sokuyor. Hayat pek çok cephesiyle soluk alıp duruyor yazdıklarında. Her şey, zorlamadan, kendiliğinden gelişiyor gibidir. Bazen zihinsel sıçramalarla farklı mekânlarda, zamanlarda buluyoruz kendimizi.

Yeni dünya düzeni

Sıradan insanlara yer veriyor. Kıstırılmış, kenara itilmiş insanların hikâyesini gerek ruhi gerekse fiziki tasvirler eşliğinde önümüze koyuyor.  Sanki anlatırken yazılmış, doğal yoldan kayda geçmiş gibidir bu hikâyeler. Hergünsel baktığı yerde kalmıyor, derinleşip çevreye doğru açılıyor. Bazen bir merkezden hareketle dışa doğru, bazen de çevreden hareketle çekirdeğe doğru işliyor kalemi.  Bütün bu öykülerin arka fonunda sadece olayların, olguların geçtiği çevre değil değişen insan ilişkilerinin  yeni dünya düzenine doğru meyli de okunuyor.  Hergünsel usta bir fotoğrafçı gibi kendisine gösterilenleri değil,  gördüklerini ustalıkla işleyerek bize getiriyor. Unutmuyor,  böylece bize insanın ve dünyanın eski huylarını da hatırlatmış oluyor. Yazdıklarıyla geleneğe savaş açmıyor;  kendine has bir edayla geçmişin sesini yeniden dönüştürüp kendine ait kılıyor.  Gözle çekilmiş fotoğraflar diyebiliriz bu öykülere. Olanın olduğu gibi seyredilmesinden, çarpıtılmadan aktarılmasından kaynaklanan bir ironi de yakamızı bırakmıyor.

Okuduğumuz öyküler bize yaşama sevincini bir an olsun savsaklamayan yakın bir dosttan gönderilmiş yüzleşme mektubu gibi. Anlatılanlar hoşumuza gitmese de bizi dinlemeye ikna ediyor ve bunu sonuna kadar sürdürüyor. Başka ne isteyebiliriz bir edebi eserden? Gerçek bir hikâye anlatıcısıyla tanışmak isteyenler, anlattığının realitesine aynı derecede dönüşmüş bir yazarla da karşılaşmakta gecikmeyecektir.

KADRİYE
Cafer Hergünsel
Heyemola Yayınları
2015, 96 sayfa, 10 TL.

 

Beğen
Beğendim Sevdim Komik İlginç Üzüldüm Kızdım

Bu haber 6 Haziran 2015 tarihinde yayınlanmıştır. (2 sene önce)

Habere yorum yaz

  1. NECDET BATUM dedi ki:

    valla açık olma derinliksizlik basit ve sıradanlık demektir … bir Demir Özlü ya da Bilge Karasu bir şey etmez ..Cafer hergünselin yapıtlarına göre … bu demek isteniyor …